Romana
English

Pozitia mainilor si confortul pedalarii

Alegerea ghidonului potrivit pentru bicicleta ta poate aduce diferente mari dpdv al confortului si calitatii pedalarii.

- Cand te decizi sa cumperi un ghidon pentru o bicicleta de munte, trebuie sa intelegi care este diferenta intre aluminiu si carbon, ce inseamna un ghidon plat (‘flat’) sau inaltat (‘rise’) si ce avantaje ai cand montezi un ghidon cu lungime mai mare sau mai mica. Daca vrei un ghidon de fitze, atunci ia in calcul din prima un aluminiu anodizat, care rezista perfect la zgarieturi si lovituri si vine cu diferite culori spectaculoase. Sau unul din CrMo.

- Cand te decizi sa cumperi un ghidon pentru o cursiera, vei avea sarcina sa alegi intre aluminiu si carbon, intre ghidoane cu canelură specială pentru cămașa cablurilor sau fara, intre modele cu latimea variabila si ghidoane cu forma curbei diferita (drop-ului).

Specialistii Veloteca iti stau mereu la dispozitie cu sfaturi si exemple!

 ghidoane_tipuri_biciclete_veloteca


Tipuri uzuale de ghidoane


Cele mai populare modele de ghidoane intalnite in piata sunt:

-          ghidonul drept / pentru biciclete de munte;

-          ghidonul curbat (rotund) / pentru cursiere, semi-cursiere si ciclocross-uri;

-          ghidonul ‘fluture’ (touring) / pentru biciclete de touring si trekking

-          ghidonul ‘mustata’ / pentru biciclete de oras

Atentie: de obicei, rezistenta și rigiditatea sunt invers proporționale cu greutatea

ghidon_bicicleta_oras_veloteca

Dimensiuni, materiale si moduri de fabricatie


Diametre
Centrul ghidonului, acolo unde se prinde ‘pipa’ pentru modelele montane trebuie să fie 25,4mm în diametru la exterior. Pentru modelele de sosea standard diametrul central este de 26.0mm sau 31,8mm.
Fiecare dintre aceste dimensiuni ar fi prea mare pentru prinderea lor cu mâna, prin intermediul unui manșon si el destul de gros. Pentru tevile ghidoanelor bicicletelor MTB, industria de biciclete foloseste in general un tub cu diametru exterior variabil. Diametrul exterior variază de la 22.2mm la capetele ghidonului, până la 25,4mm, 31,8mm sau chiar si 35mm(!), pentru partea centrala unde se prinde ‘pipa’.Tevile ghidoanelor bicicletelor de sosea au un diametru variabil intre 23.8 mm la capetele ghidonului și 24.2mm sau 31,8mm la centru. Dimensiunile 'oversize' sunt la ora actuala foarte cautate pentru ca dau ghidoanelor rigiditate, care da la randul ei da putere de sprint sau catarare. 

Realizarea unui diametru mai mare la exterior, in mijlocul ghidonului, este asigurata in două moduri:

-          In prima situatie, cu ajutorul unor procedee mecanice se face in asa fel incat ghidonul sa se umfle în centru, obtinand extinderea diametrului intr-o anumita zona a tevii. Multe dintre modurile prin care se face o umflatura in teava, introduc si slabiciune la umflatura aia, sau la capatul zonei de umflatura. Mai ales pentru ca extinderea metalului pentru a face umflatura posibila duce la subtierea grosimii peretelui de metal. Doar asa se produce expansiunea. Metalul subtire bombat “oboseste” la granita cu portiunea de teava ramasa groasa. In conditii de stres extrem metalul subtire se crapa sau se poate forfeca.

-          A doua modalitate este de a asigura o grosime suplimentară a metalului în jurul tevii cu diametru exterior original de 22.2mm pentru a creste diametrul la standardul de 25.4mm necesar. Pentru ghidoanele MTB, diametrul standard de 22.2mm sau 7/8 " este adoptat de aproape toată lumea ca dimensiune originala pentru a se potrivi cu mansoanele-mânere. Cel mai comun mod de a adăuga această grosime este de a instala o bucată de metal rotunjita pe partea de sus și pe partea de jos a ghidonului numita lamela. În unele cazuri, este utilizata o singură bucată de tubulatura cu o unica taietura pe lungime, care ii permite departarea marginilor facand sa se extindă si sa poata glisa în locul potrivit pe ghidon, astfel încât pipa va strânge atât lamela cat si teava ghidonului la un loc. In demersul de a asigura putere unui ghidon, solutia tevii drepte este mai solida decat cea a tevii umflate la mijloc, deoarece structura metalului și grosimea acestuia rămân constante. Dar, cu toate acestea, există destul de putini producători de ghidoane “fara-umflatura” ramasi pe piata.

Ghidoanele cu lamele suprapuse in zona centrala creaza un punct de stres de incalecare doar la marginea placutelor, datorită diferenței mare de apasare la imbinarea cu pipa.

Pe multe ghidoane, in zona centrala unde este si umflatura, veti vedea un model texturat cu mici santuri taiate fin pe lungimea tevii. Acest tratament al suprafetei, sapand mici striatii pentru a oferi o prindere de metal, este denumit "knurling" (zimtuire). Ghidonul are o umflatura zimtata, termenul tehnic fiind "randalinata". Zimtii pot aparea ca niste striatii fine sapate in interior sau gravate in metal.

Butted
O modalitate de a face un ghidon cu diametru variabil mai usor, este să-l facă din tuburi cu sectiune interioara variabila [“butted”]. O teava cu sectiune interioara variabila, pentru utilizare ca ghidon, are o secțiune de mijloc ancorata de pipa, care este mai groasa (in spatiul interior central al tubului) și devine în mod substanțial mai subțire (la diametrul interior) la o distanță de centru de 4 inch. Prin fabricarea fiecarui capat de metal mai subțire, greutatea totală a tevii ghidonului este redusă.

> „triple butted”: exista 3 diametre interioare diferite la o singura bucata de teava. 
> „double butted”: inseamna ca exista 2 diametre interioare diferite. 

Ghidonul, cu condiția ca extensiile de ghidon (sau coarnele) sa nu fie folosite, nu trebuie să fie la fel de puternic sau la fel de gros si la mijloc si la capete. Tot stresul suportat de ghidon apare în locul în care pipa se prinde de el. Un alt mod de a reduce greutatea ghidonului cu profil ‘bombat’ este micsorarea grosimii la interior, intr-o forma conica. Acest stil de perete conic, prin reducerea cantitatii de materie începe cu metalul gros la mijloc, pe partea interioară a tevii. Departandu-ne de locul unde ‘pipa’ se prinde de ghidon, pe interior metalul începe treptat sa aiba o sectiune mai subtire pentru a obține, când ajunge la capatul barei, diametrul sau cel mai mic. De subliniat ca acest standard este acceptabil, deoarece stresul apare in locul in care teava este prinsă de pipa. Acesta este cel mai sigur mod de a reduce greutatea ghidoanelor și este metoda folosita de multe firma producatoare în fabricarea lor.

Aluminiu
Aliajele de aluminiu asigura în general cel mai ușor metal de utilizat pentru fabricarea ghidoanelor (da, titanul este mai ușor, dar mai puțin frecvent caci este mult mai scump). Aluminiul este un material decent pentru fabricarea ghidoanelor pentru că este elastic si flexeaza, prin urmare absoarbe o parte din șocurile din timpul cursei, dar acelasi aluminiu plesneste la mult mai puțin stres decât ghidoanele din oțel (acum aproape inexistente). In timp ce observați cum greutatea scade, amintiți-vă că o parte din rezistența tevilor la oboseală dispare cu greutatea.

ghidon_bicicleta_special_veloteca

Carbon
Ghidoanele din fibra de carbon sunt fabricate din plasa de grafit care este infasurata in jurul unui miez metalic de aluminiu subțire (pentru a intari zona de fixare a pipei), apoi acoperite cu rasina epoxidica. Acesta este apoi înfășurat din nou în fibre aramide de grafit sau Kevlar și acoperite cu rășini epoxidice. Intreaga piesă laminată este uneori pusa într-o incinta mare tip cuptor fierbinte, cunoscut ca o "autoclavă" unde se va usca si intari.

Alti producatori din fibra de carbon, cum ar fi NukeProof, permit fibrei de carbon sa se usuce si sa se intareasca in curent de aer. După întărire teava poate fi vopsita sau lăsata ne-vopsita; uneori, un strat de plastic neted este turnat pe partea de sus pentru a sigila suprafata. Fibrele de carbon compozit au proprietatea unică de a nu lasa sa treaca vibrații cu amplitudine scăzută sau de înaltă frecvență prin teava ghidonului în mâinile ciclistilor. Deoarece nu există nici un material sau metal de singular care sa transmita vibrația, o mare parte din ea este disipată în și între straturile similare.

Vopsirea
Ghidoanele din aluminiu sunt cosmetizate si finisate fie prin vopsire sau anodizare. Există două metode de vopsire. A) O modalitate este acoperirea cu un strat de "vopsea pudra", sau ceea ce este cunoscut mai mult formal ca "vopsire electrostatică". Procedeul presupune pulverizarea unei vopsele sticloase sub formă de pudra pe metalul care trebuie să se coloreze. Metalul este ținut de un cârlig care este un anod (electrod negativ). O incarcatura de inalta tensiune este trecuta prin piesa cu vopsea sub formă de pulbere, care încălzește vopseaua pulbere și o imprastie destul de uniform pe suprafața piesei.
Procedeul cu vopsea pulbere produce un finisaj de tip email. E foarte greu, dificil de zgariat și extrem de rezistent de spart. Vopsirea cu pulberi se face în mai multe culori. Acest stil de vopsire adaugă o ușoară cantitate de greutate la piesa.

B) Cea de a doua metodă de vopsire este mult mai comuna "vopsirea umeda" cu vopsea lichida. Acest lucru implică pulverizarea vopselei lichide de un anumit fel, intr-o singură etapă sau în două etape cu polimeri, apoi permițându-i sa se usuce și sa se intareasca la temperatura aerului sau la temperaturi ușor crescute. Vopsirea umeda pe ghidon este rara, cu excepția unui ‘paint-job’ personalizat pentru a se asorta unui un cadru.

Anodizarea ca proces de finisare.
Pur și simplu procesul de anodizare a aluminiului infuzează electric o culoare la cativa microni dintr-un inch în stratul de aluminiu. Procedeul asigura o suprafață pe aluminiu, care previne oxidarea. Anodizarea produce o culoare care pare să aibă o bază de argint. Printre culorile obtinute sunt: negru, albastru, rosu, verde, lavanda, portocaliu, auriu și argintiu. Anodizarea adauga foarte putin in greutate piesei.

 

Ghidoane pentru Mountain Bike

Diametre:
In prezent s-au impus doua standarde: clasicul de 25,4mm și ‘oversized’-ul (31,8mm).
Ghidoanele mai mari sunt mai grele, dar mai rezistente și mai rigide. Majoritatea ghidoanelor de 31,8mm sunt conice: numai mijlocul are diametrul de 31,8mm și se îngustează spre capete astfel încât manșoanele, frânele și schimbătoarele pot fi montate în mod normal.
De reținut este faptul că dacă vrei să schimbi  diametrul barei ghidonului trebuie să schimbi și pipa.
De obicei ghidoanele clasice sunt folosite pentru cross-country și all mountain datorită rigidității suficiente și a greutății reduse. Celelalte tipuri de ciclism montan folosesc aproape exclusiv ghidoane de 31,8mm.

Latimi: Ca regulă generală, ghidonul ar trebui să fie cu aprox. 10 cm mai lat decât lățimea umerilor, dar unii prefera totuși ghidoane mai late. Bicicletele pentru cross-country au de obicei ghidoane mai înguste, în jur de 55-60cm, pe când cele pentru downhill pot avea ghidoane cu lățimi peste 80cm.

Ghidonul influențează poziția biciclistului în timpul mersului, si mai ales pozitia centrului de greutate. In funcție de tipul de ciclism montan pe care îl practici, poziția pe bicicletă ti se va schimba. La cross-country, centrul de greutate este dus spre față, pentru a facilita cățărările. Cu cât ne orientam mai mult spre downhill (terenul devine mai accidentat și panta mai abrupta) cu atât mai mult se deplasează punctul de greutate al biciclistului spre spatele bicicletei. De asemenea, poziția biciclistului variază între „orizontală” pentru cross-country și „verticală” pentru downhill, cu trepte intermediare pentru all mountain, enduro și freeride.

Un "ghidon plat" este un ghidon pentru bicicleta de munte care, atunci când este privit direct din față, pare a fi o linie orizontală dreaptă. Primele ghidoane pentru biciclete de munte erau curbate în sus, sau, uneori, în ușoară scădere la capatul barei. Ghidoanele late au devenit populare pentru zona competitivă și acum domină practic piața. Există acum o concurență acerbă a creanțelor depuse de "producători", (în special Ritchey și Bontrager în ambalajele și materialele de publicitate), fiecare pretinzând a fi atins cel mai înalt punct de echilibru între "puterea" materialului  și "greutatea"materialului.

Inaltarea / Rise: ghidoanele cu riser (sau înălțate) sunt preferate in zilele noastre în toate tipurile de ciclism montan pentru că oferă o poziție mai dreaptă și mută centrul de greutate spre spatele bicicletei, reducând astfel oboseala brațelor și mărind stabilitatea bicicletei pe traseele cu coborâri abrupte. Ghidoanele sunt produse într-o gamă întreagă de înălțimi cuprinse între 10 și 70mm, cu și fără ‚backsweep’. Dacă mergi pe trasee cu coborâri mai abrupte sau dorești  să îți menajezi încheieturile mâinilor, este bine să te orientezi către ghidoane înălțate. În ceea ce privește înălțimea, cel mai bine este să experimentezi în magazin cu câteva modele diferite pentru a găsi înălțimea optimă.

Backsweep / Upsweep: Indoirea brațelor ghidonului fata de direcția de montare a ghidonului în pipă se numește backsweep în cazul deviației orizontale, înspre biciclist, și upsweep  în cazul deviației verticale. De obicei te ajută să îți menții încheieturile mâinilor într-o poziție confortabilă, dar poate ajuta de asemenea în cazul în care bicicleta are cadrul prea mare. Un backsweep de câteva grade poate „apropia” ghidonul de șaua bicicletei. Backsweep-ul standard este de până la 9°, dar există și ghidoane cu backsweep de până la 40°. În general un backsweep prea mare este dăunător  și se face resimțit imediat prin dureri acute ale încheieturilor sau amorțeli ale degetelor. Același lucru este valabil si pentru upsweep, dar unghiul standard este de maxim 5°. Cei care au nevoie de o deviație mai mare pot roti ghidonul astfel încât să orienteze brațele ghidonului și în planul vertical.

Unii chiar ajuta aceste informații "științifice", si cu un vector de "preț". În timp ce alții emit doar pretenții neargumentate, Ritchey și Bontrager utilizeaza în mod specific grafice care arată ghidoanele lor in comparatie cu alte "ghidoane" necunoscute, care sunt etichetate în tabele, de exemplu, "175 g. Al". Comparația, etichetata în acest fel, nu dezvăluie insa cine a făcut sau comercializat celalalt ghidon (sincer vorbind nici unul dintre producatorii de duzina nu isi produce într-adevăr ghidoanele scoase pe piata), astfel încât testul sa poate fi repetat de oricine altcineva.
Cel mai important aspect este compoziția lor de aliaj reală, nu greutatea etichetata. In cazul în care sunt realizate din același aliaj, atunci putem aprecia o comparatie corecta. Dar comparatia nu este cu adevărat corecta până cand tehnicile de proiectare nu vor fi aceleași, și acela va fi cazul în care vom vedea cu adevărat o proiectare superioara, folosind același material. De exemplu, ar fi corect să se compare un aliaj moale serie 3000 cu o formă a ghidonului făcut gros și greu, știind că va ceda cu mult înaintea unuia facut dintr-un  aliaj de serie 6000 sau 7000?

 

 dimensiuni_ghidoane

 

 

Discipline MTB:
XC: ghidon normal (rise mic) si de multe ori drept. Trebuie sa fie comod si sa reactioneze la orice miscare cand riderul schimba trasa, chiar si pe urcari.
AM/EN: curbat sau drept dar cu rise de 15-20mm. Sunt acele ghidoane care trebuie sa indeplineasca 2 aspecte: comoditate si manevrabilitate(unghiuri bune pentru partea de coborare).

 

FR/DH: mai lat pentru un control mai bun si cu un rise dupa preferinte. In cazul disciplinelor de coborare setarile ghidonului sunt vitale. In curba, latimea ghidonului te ajuta sa ridici bicicleta inclinata pe o parte si sa il aduce pe directia dorita.  Nu se ia in calcul comoditatea sau designul ca in cazul celor de XC.



Ghidoane pentru cursiere

La ghidoanele pentru cursiere viata se complica dintr-o data, daca ai de parcurs distante foarte lungi, pentru agrement sau pentru ca te duci la curse. Pe scurt ai de ales dupa tot felul de criterii pe care le vom enumera mai jos, dar vom da si un link de unde oricine se va putea inspira direct de la sursa, in limba engleza...

ghidoane_biciclete_sosea_veloteca

-          Alegerea latimii ghidonului

-          Alegerea formei tevii de sus a ghidonului

-          Identificarea formei potrivite a curbei ghidonului si dimensiunea acesteia (“drop-ului”)

-          Alegerea avansului ghidonului (“reach”-ului)

-          Pozitionarea eficienta pe bicicleta, cu unghiuri de atac si de coborare

-          Masurarea exacta conform profilului ciclistului

-          Performante tehnice

 

 

Ghidoane pentru biciclete de trekking

Am primit de-a lungul anilor mai multe intrebari de la oameni interesati in ‘touring’. Biciclistii acestia cauta mai mult confort, care este dat de pozitia de pedalare mai ridicata. Ghidoanele de touring si/sau trekking sunt similare ghidoanelor curbate, pentru cursiere, cu o sigura diferenta. In loc sa te ajute sa deplasezi trunchiul mai sus sau mai jos, barele orizontale ale acestui tip de ghidon te ajuta sa deplasezi corpul mai in fata sau mai in spate. Portiunea lateral-orizontala a ghidonului da biciclistului mai multa parghie pentru tractiunea incarcaturilor mari pe urcari. Li se mai spune si Euro-bare. Cu euro-barele nu te “lasi in jos”, ci te “lasi in fata”. Vei avea o pozitie mai intinsa, care iti coboara cumva corpul, dar nu atat de mult ca un ghidon ‘drop bars’... Daca vei dori sa inlocuiesti ghidonul cursierei tale cu unul de acest tip, iti recomandam sa inlocuiesti si pipa cu una mai scurta cu 2-4 cm pentru a obtine acelasi avans (“reach” ).

 stem_Handlebar_ritchey_pipa_ghidon_veloteca

 Va urma ... [vom continua cu Ghidoane pentru biciclete BMX, Ghidoane Aero...]

noiembrie 2015

tipuri_ghidoane_biciclete_veloteca 

 

Credits / LINK-uri utile:
Handlebars: HOW it's MADE / Fabricarea unui ghidon de bicicleta

Dealer Camp 2012 - Ritchey Road Super Logic Carbon Stem and Evo Curve Handlebar: despre pipe si ghidoane Ritchey

Ask a Mechanic / How to Choose Road Bike Handlebars: Sfaturi pentru alegerea unui ghidon de cursiera

Anodized aluminium: Despre aluminiul anodizat 

Ride more bikes: Despre ghidoanele MTB oversize cu dametru de 35mm

Bikeman recommends: Dimensiuni ghidoane

 

PS: daca ne-a scapat ceva interesant, sau doriti detalii suplimentare, ne puteti scrie la adresa contact@veloteca.ro. Va multumim pentru atentie!