Romana
English

Despre roti: compenente, tipuri si modele

Despre roti: componente, tipuri si modele

In structura unei roti de bicicleta intra janta din aluminiu, spitele din otel sau inox, niplurile din otel sau aluminiu, butucul de fata sau butucul de spate, anvelope si camere.

A. Despre jante
B. Despre anvelope
C. Despre roți 

 

 

A. JANTE

 

Ce este janta, principalul element de structura si imbinare? 

Cercul metalic al rotii, de care sunt prinse spitele fixate de butuc, in care se incastreaza camera si anvelopa. In unele situatii, se monteaza doar anvelopa (tubeless).

Caracteristicile jantei sunt date de:

-          materialul din care este fabricata (otel, mai ales la modelele vechi, dar in prezent de folosesc tot felul de aliaje de aluminiu sau diferite formule de carbon); acesta confera flexibilitate sau rigiditate, greutate redusa, rezistenta la socuri sau la torsionare;

-          inaltimea jantei;

-          latimea jantei;

-          ochiurile prin care trec spitele spre a fi montate si tensionate cu nipluri (exista jante cu capse, care maresc rezistenta la crapare in dreptul gaurii, sau fara);

-          greutatea ei.

Janta “cu pereti dubli”, este cel mai rezistent tip de janta pentru bicicleta. Acesta beneficiaza de pereti dubli, pentru diminuarea fortelor de tensionare sau atenuarea socurilor.
Acest model de janta este mult mai rezistent decat o janta “cu perete simplu”, deoarece peretii dubli ii confera o rezistenta sporita la lovituri verticale sau laterale. Are un dezavantaj: are o greutate mai mare, deoarece se foloseste mai mult material pentru fabricarea lor. Un avantaj secundar al jantei “cu pereti dubli” este posibilitatea adaugarii unei anvelope fara camera “tubeless”, daca evident, janta o permite.

 

 

ANVELOPE

Ce trebuie sa stii despre anvelope (cauciucuri) de fapt?

Ești un 'navetist local' care vrea să evite penele de cauciuc?
Sau un entuziast al terenului accidentat, care trăiește pentru 'singletrack-uri'? Sau poate doar un ciclist ocazional în căutarea unei plimbari confortabile?

În funcție de modul tau de a pedala, vei dori să alegi anvelopa potrivită bicicletei tale. Dincolo de ceea ce este deja evident (o anvelopă potrivita pentru dimensiunea jantei), ai o serie de opțiuni. Nu conteaza ce tip de 'rider' ești, caci marginile ascuțite ale profilului benzii de rulare sunt o necesitate. Atunci când acestea sunt uzate până la punctul în care vei avea parte de o mulțime de pene, este semn clar ca bicicleta este manipulata slab. Daca muchiile benzii de rulare apar rotunjite negale, înlocuieste anvelopele pentru a garanta mai multă distracție și mai multă siguranță.

Dimensiuni anvelope biciclete

Cum stii dimensiunea pneurilor tale? Simplu: verifica flancul anvelopei. Noi am făcut mai jos o listă cu modelele uzuale:

- Anvelope biciclete pentru mountain bike (MTB): Pe pneurile de biciclete de munte veți vedea inscriptionate niste numere asociate care arata cam asa: 26x2.0. Acestea reprezinta diametrul colierului talonului (de 26") cu lățimea (de 2"). Talonul este marginea anvelopei care agata anvelopa de janta. El are la interior un cablu din otel sau kevlar caruia i se mai spune si ‘coloana vertebrala’ a anvelopei... O bicicleta MTB de marathon, cross-country sau all-mountain va avea cauciucuri intr-o gama de la 1.8" la 2.4" lățime. 

- Bicicletele de freeride și downhill, care sunt menite să reziste la abuzul de sarituri și rulare prin tot felul de “grădini de bolovani”, sunt echipate cu anvelope de la 2.5" la 3.0", în lățime.

- Anvelope biciclete de ciclism rutier și de curse: pe anvelopele bicicletelor rutiere, veți vedea un număr de asociere, cum ar fi 700x23. Primul număr (700) este o mărime care corespunde aproximativ cu diametrul anvelopei in milimetri. Al doilea număr (23) denotă lățimea anvelopei reale în milimetri.Excepțiile includ câteva modele de 650S (utilizate pe rotile din fata pentru accelerare mai rapidă și / sau pentru ciclisti mai mici) și dimensiunea 27" folosita pe biciclete vechi.

- Cei mai multi concurenti rutieri alearga pe standardul de 700 cu anvelope care au lățimi de la 18mm la 23mm, acestea fiind cele mai înguste opțiuni.

- Anvelope biciclete trekking: Cei care traiesc pentru excursii epice sunt mult mai interesati sa pedaleze pe pneuri cu lățimi cuprinse între 25mm și 28mm pentru un pic mai multa stabilitate și confort.

- Anvelope biciclete Cyclocross: Acestea au crampoane mici, dar sunt concepute pe o lățime ingusta de 700, pentru a se potrivi geometriei cadrelor de curse cyclocross.

- Anvelope pentru MTB 29ers: orice mountain bike 29er utilizeaza o variație mai mare a dimensiunilor crampoanelor la 700, anvelopele de utilizate pentru cyclocross, dar altfel arata ca anvelopa biciclete de munte tipic. 29ers sunt concepute să se rostogolească mai usor peste secțiuni de traseu tehnice și prin noroi și nisip. Viraje și alpinism de tracțiune poate fi, de asemenea, mai bine, datorită contactului lor a crescut cu traseul.

- Anvelope biciclete BMX: acestea, de obicei, vin cu un diametru de 20".

 

- Banda de rulare a anvelopei de bicicleta: Se referă la suprafata cauciucului care intra in contact cu suprafața pe care se deplasează. Un cauciuc mai moale are o aderenţă mai mare la înaintare, rulează mai încet și se uzează repede. Unii producători apelează la ‘double/triple compound’ pentru a realiza amestecuri diferite pentru suprafața de rulare a pneului sau pentru peretii laterali. La cealaltă extremă este cauciucul mai dur, care rulează mai repede și se uzează mai greu. Nu oferă în schimb aderență bună pe pietre netede, pe asfalt umed sau pe alte diverse suprefețe nisipoase. Un test simplu pentru a stabili cât de moale este cauciucul este împungerea acestuia cu un ac. Cu cât este mai ușor de străpuns, cu atât este cauciucul mai moale. Banda de rulare anvelope biciclete, pentru fata sau spate: atunci când faci cumpărături pentru anvelope mountain-bike, uita-te pentru trepte specifice de față cât și pe spate. Pneurile de față sunt proiectate pentru tracțiune front-end, atunci când faci viraje. Pneurile de spate sunt necesare pentru o transmisie a puterii optime de control și acceleratie. Trebuie montate cu banda de rulare cu care se confruntă pe direcția corectă. Pentru a face acest lucru, verifica peretele lateral pentru o săgeată care indică în direcția de rotație corectă.

- Anvelope biciclete slick: Proiectate pentru biciclete rutiere, de oraș / navetiști, turism, profilul crampoanelor apare aproape neted, cu un model al benzii de rulare abia perceptibil. Peliculele sunt concepute pentru suprafețe netede, cum ar fi asfalt, ‘slickrock’ și ‘singletrack’ îngrijit (cu lățimea anvelopei aleasa pentru fiecare tip de utilizare. Pe unele pneuri apar caneluri in formă de V care imbunatatesc virajele pe drumuri îmbibate de ploaie.

- Anvelope de biciclete semi-slick: Aceste anvelope sunt proiectate cu un centru neted, pentru o rezistență minimă la rulare și accelerare rapidă, și suport de agresivitate pe laterale pentru a ajuta aderanta in viraje. Sunt folosite pentru suprafețe netede in cea mai mare parte, cu unele aplicații off-road.

- Anvelope de bicicleta cu banda de rulare inversata: pneurile sunt realizate cu o bandă de rulare inversata pentru a le conferi o aderență mai mare și o rezistență a materialului mai mare. Utilizați aceste anvelope dacă bănuiesti că s-ar putea sa te aventurezi pe asfalt sau plimbare pe drumuri cu o mulțime de santuri si gropi.

- Anvelope de bicicleta “noduroase”: proiectate pentru situații specifice de traseu accidentat. Dupa diferitele profile ale benzii de rulare “noduroase”, gasesti:

   - Crampoane mici, mai rapide și adecvate pentru “singletrack”-uri in stare buna;

   - Crampoane mai inalte, oferă mai multa aderenta pe teren tehnic cum ar fi rădăcini și pietre;

   - Anvelopele mai late cu ‘crampoane-zbaturi’ masive, sunt cele mai bune pentru conditii de trasee moi;

   - Crampoanele care sunt mai late la baza vor permite “luarea coltului” (corner) bine pe “hardpack”;

   - Anvelopele cu crampoane înalte, distantate, care oferă versatilitate pe scară largă în condiții de trasee libere și “hardpacked”.

   - Anvelope proiectate pentru noroi: au crampoane larg-distanțate, astfel încât noroiul sa nu ramana pe anvelopa (in caz contrar, vor fi incarcate, pline de noroi care se intareste între crampoane). Anvelopele pentru noroi sunt de regulă mai înguste, pentru a înainta mai ușor în terenul dificil.

- Anvelopele rutiere sunt mai puțin complicate. Pneurile ‘front’ și ‘back’ specifice sunt adesea vândute sub formă de seturi. Și pentru că pneurile nu sunt de obicei supuse la prea multe nereguli din pavaj, nu vei vedea prea multe variante ale benzii de rulare.

  

Anvelope bicicleta / Supape

- Supapele “Presta” sunt mai înguste și au construite în capace valve care se desfac pentru a monta pompa și apoi strânge. “Presta” sunt mai des intalnite pe biciclete ‘high-end’, în special cele concepute pentru ciclism rutier. Nu utiliza un tub “Presta” într-o gaură “Schrader-size” în janta ta, deoarece va deforma prea mult sau chiar sever, supapa.

- Supapele “Schrader” (auto) sunt mai late decat “Presta”, cu o supapă cum ar fi cele de pe anvelopele auto. Acestea sunt cel mai frecvent întâlnite pe bicicletele ieftine și ‘mid-range’. “Schrader” nu se va potrivi chiar într-o gaură “Presta-size”. În cazul în care roata are o gaură “Schrader-size”, este posibil pentru a obține un adaptor astfel încât să puteți rula în condiții de siguranță supape “Presta”.

 

Caracteristici anvelope biciclete

- Anvelope pliabile pentru biciclete: în loc de un colier din otel (marginea anvelopei care tine anvelopa pe janta), aceste anvelope au adesea un talon compactat cu fibre (cum ar fi Kevlar®). Acest lucru le face ușor de pliat pentru transport și depozitare ușoară. Anvelopele pliabile sunt disponibile atât pentru biciclete de munte și de ciclism rutier. Dezavantajul este că acestea sunt de obicei mai scumpe.

- Anvelope de biciclete, cu nituri: anvelope de biciclete construite cu crampoane special (mai mici pe banda de rulare si mai mari pe laterale) care le confera o aderenta mai mare la zapada, dar o rezistenta mai mica la inaintare. Sunt destinate exclusiv pentru teren înzăpezit sau gheață.

- Anvelope de biciclete, rezistente la intepaturi: aceste anvelope nu se vor simți la fel de rapide ca și anvelopele standard de biciclete, dar cei care circulă zilnic nu vor prea multe aventuri într-un trafic urban aglomerat, în care nu ai nevoie de viteză maximă... Cum se poate rezolva asta? Mulți producători de anvelope folosesc o centură durabila de fibre aramide (cum ar fi bine-cunoscutei mărci Kevlar®) pentru a rezista la intepaturi; alții pur și simplu cresc grosimea benzii de rulare. [numele fibrei aramide vine de la "aromatic polyamide"]

- Anvelope biciclete, cu cauciuc moale sau tare: cele mai multe anvelope utilizeaza în primul rând un singur tip de cauciuc. Cauciucul moale si lipicios este mai aderent, in timp ce cauciucul dur este mult mai rezistent.

Cei mai multi ciclisti stabilesc ce tip de anvelope să cumpere în funcție de cerințele de buget și de performanță. Ciclistii de înaltă performanță ar putea dori să ia în considerare solutii cu anvelope de cauciuc dual-compus. Acestea sunt dotate cu un cauciuc mai moale la exterior care intră în contact cu solul și un cauciuc mai dur între banda de rulare și carcasa. Rezultatul? Aderenta mare în viraje si aderență în aproape orice tip de teren, dar cu o rezistenta buna la uzura.

 

Carcasa anvelopei de biciclete: numar de fibre (TPI)

Este caracteristica unei anvelope care are legătura cu materialul din care este făcută aceasta și peste care este așezat stratul de cauciuc care face contact cu suprafața de rulare. Acest material, care este de cele mai multe ori nylon, este așezat în pliuri paralele. Pentru a fabrica o anvelopă, sunt necesare mai multe straturi de pliuri. Fiecare strat este așezat pe o direcție perpendiculară direcției stratului anterior.

Aceste fibre care alcătuiesc materialul de bază al anvelopei sunt la rândul lor formate din mai multe fire. De aici și denumirea de threads per inch (TPI). Această variabilă arată câte fire sunt într-o fibră care alcătuiesc structura principală a unei anvelope și, implicit, cât de performante sunt anvelopele. Cu cât sunt mai multe fire, cu atât anvelopa este mai flexibilă, opune mai puțină rezistență la înaintare și este mai ușoară (necesită mai puține fibre pentru fabricarea anvelopei).
De regulă, anvelopele de Enduro, Freeride și Downhill au 60 TPI iar cele de Cross Country și Maraton 127 TPI.

Compusul (compound) de cauciuc al unei anvelope este format dintr-un mix care include:

- cauciuc natural si sintetic;

- elemente de umplere, cum ar fi carbune, creta, siliciu;

- uleiuri si grasimi;

- agenti anti-imbatranire;

- suplimente de vulcanizare;

- acceleratori de vulcanizare;

- pigmenti.


Presiunea anvelopelor, in PSI/BAR:

Aceste două variabile se referă la presiunea cu care o anvelopă trebuie umflată. Anvelopele au menționată presiunea aerului care trebuie introdusă în acestea, atât în PSI (pounds per inch, 1 atmosferă = 14,69 PSI), cât și în BAR (Bari, 1 bar = 0.98 atmosfere). Prea puțină presiune duce la o rezistență crescută la înaintare și la probabilitatea de face pană, pe când prea multă presiune va duce la un risc sporit de distrugere a anvelopei în diferite obiecte (pietre sau altele) și îți va face tura foarte incomodă, din cauză că anvelopa nu va absorbi niciun fel de șoc.

 

ROTI
Principalele caracteristici ale roti de biciclete sunt prezentate mai jos:

1. Dimensiuni:

- Dupa diametrul rotii, care se masoara la exteriorul anvelopei, exista roti de 12”, 14”, 16”, 20”, 24” (pentru bicicletele de copii); roti de 16”, 20”, 24” si 26” (pentru bicicletele pliabile); roti de 26”. 27,5”, 29” (pentru bicicletele de munte); roti de 28” sau 29” (pentru bicicletele de oras, de touring sau de curse); roti de 20” pentru bicicletele BMX.

Masuratori uzuale ale diametrului se fac in inches (26”, 27,5” etc) sau milimetri (650, 700 etc). Aveti aici detalii de la unul dintre cei mai apreciati experti, Sheldon Brown.

- Dupa latimea anvelopei, exista roti cu aderenta mare sau mica.

Latimea este ce-a de a doua dimensiune notata pe anvelopa, dupa diametru, si variaza in functie de categoria de biciclete pentru care este realizata anvelopa. Daca pe o anvelopa avem imprimat spre exemplu 26x2,35, asta inseamna ca acel cauciuc se va potrivi pe o janta de 26” (de MTB) si va avea latimea de 2,35”. Daca avem imprimat 700Cx23 inseamna ca avem un cauciuc care umflat va avea la exterior un diametru de 700 mm si o latime de 23 mm. Latimea poate fi mai mare sau mai mica in functie de terenul pentru care este destinat sa ruleze anvelopa. Astfel pentru sosea sau suprafete plane si netede, latimea poate scadea, in timp ce pentru suprafete cu obstacole, noroioase s.a. aceasta poate creste. In cazul unei biciclete de sosea se vor folosi anvelope cu dimensiuni 700Cx23, 700Cx20, 700Cx19 etc. Totusi, atentie la alegerea latimii anvelopei, ea depinde de doua dimensiuni: latimea jantei (este preferabil ca latimea cauciucului sa nu sa fie mai mare sau cel mult egala cu cea a jantei pe care se va monta) si distanta dintre bratele furcii (fie de fata sau de spate – latimea cauciucului trebuie sa fie mai mica pentru a permite rotirea rotii fara a se freca de furca).

2. Suprafata de rulare este cea care vine in contact cu calea de rulare. Astfel, 'slick'-urile sau cauciucurile netede sunt concepute astfel incat suprafata de contact sa fie cat mai mica (frecare cat mai mica > viteza mai mare) sunt destinate pentru echiparea bicicletelor de sosea sau de pista. Cauciucurile cu multe crampoane si striatii sunt potrivite pentru terenuri accidentate, ude, noroiase, pentru a asigura o buna aderenta, dar necesita un efort mai mare de pedalare din partea biciclistului, deoarece suprafata de contact cu solul este mai mare (frecare mai mare – viteza mai mica).

3. Diferenţa dintre rotile tubulare si ‘clincher’? Cand vine vorba de alegerea unei noi perechi de roti, va trebui sa decizi daca doresti o pereche de tubulare sau o pereche de roti ‘clincher’. Tubularele si ‘clincherele’ au proprietati diferite si beneficii diferite, asa ca am pregatit aici un ghid rapid pentru a te ajuta sa iti dai seama ce tip de roti sunt mai bune pentru tine.

- Roti tubulare

Tubulara este o anvelopa care este cusuta in jurul unui tub interior. Apoi se foloseste lipici sau banda speciala dublu adeziva pentru a fixa anvelopa de lateralul jantei. Acest lucru inseamna ca, spre deosebire de ‘clinchers’, jantele tubulare nu au o margine tip "carlig" pentru anvelopa. Janta unei astfel de roti este speciala, cu bordurile putin iesite in afara, nu foarte inalta. Au un profil concav (dar care tine putina apa). Se folosesc roti tubulare atat in varianta de teren cat si de sosea.

Rotile tubulare sunt preferate de ciclistii profesionisti, in cele mai multe tipuri de curse. Acest lucru se datoreaza faptului ca acestea au un profil mai redus al jantei decat rotile ‘clincher’, ceea ce inseamna ca ele tind sa fie un pic mai usoare. In plus, tubularele, sunt de asemenea, un pic mai rezistente la ciupituri din cauza formei lor rotunde. Singurul lor dezavantaj este inlocuirea in timpul cursei, deoarece necesita eliminarea si inlocuirea tubularei bine lipite. Repede, poate fi dificil, mai ales pentru ciclistii mai putin experimentati.

- Roti ‘clincher’

Versatilitatea rotii ‘clincher’ le propulseaza devenind alegerea pentru majoritatea ciclistilor, de la sportivi profesionisti pana la cei care se plimba in parc la sfarsitul saptamanii. De exemplu, un set de jante clincher poate, cu o simpla schimbare de anvelope, sa acopere totul, de la o plimbare pe pietris, la teren dur, iar apoi ciclocross. Reparatiile din timpul cursei sunt destul de simple, avand cateva  leviere, o camera de schimb si o minipompa, poti trece usor peste majoritatea situatiilor ivite.

Ce ar trebui sa alegi?

Daca te gandesti sa folosesti un singur set de roti, cele de carbon sau aliaj ‘clinchers’ sunt cea mai buna optiune si vor surclasa orice alta varianta pentru sosea. Cu toate acestea, in cazul in care bugetul se intinde la doua perechi de roti si esti o persoana sportiva din fire, un set de jante tubulare este un mare plus, oferind greutate mai mica si o mai mare durabilitate.