Romana
English

Despre geometria cadrului si dimensiunile specifice

Despre geometria cadrului si dimensiunile specifice

Știați că: 1" (inch) = 2,54cm?

Cine stie ce inseamna multimea de dimensiuni ale diferitelor componente ale cadrului propriei biciclete? Articolele de specialitate la care au acces din ce in ce mai multi “amatori” sunt pline de termeni precum ‘headtube angle’ (unghiul furcii), ‘seatpost angle’ (unghiul tijei de şa), ‘chainstay length’ (lungimea chainstay-ului), ‘bottom bracket height’ (inaltimea monoblocului). Nu trebuie sa fim ingineri ca sa stim ca daca șaua sta prea sus, pozitia noastra pe bicicleta este inconfortabila, sau daca șaua este prea jos vom avea probleme cu spatele sau cu genunchii dupa cateva ore bune de pedalat. Iata ca “velotecarii” dezvaluie pentru cele / cei interesati semnificatia diferitelor “coduri secrete” ale ciclismului sportiv!

geometrie_cadru_biciclete_sosea_info_veloteca 


1.
 Top tube length (lungimea tubului superior / cadrului)

Marimea principala care defineste practic dimensiunea bicicletei. Valoarea ei reala nu este lungimea tubului superior, cum s-ar crede, decât pentru bicicletele cu tub orizontal, care nu prea mai există în lumea moderna. La cadrele cu cadru oblic, cu tubul superior înclinat, lungimea se măsoară de la centrul cuveţilor superiori  pipei ghidonului, pe orizontală, până la axul tijei de şa (de sub sa). Lungimea aceasta trebuie să fie potrivită cu dimensiunile utilizatorului. Practic ea respecta lungimea 'trunchiului' biciclistei sau biciclistului. Noi va recomandam sa alegeti un cadru de dimensiuni potrivite pentru a putea fi folosit cu pipă şi tijă de şa adecvate pentru disciplina practicată. Un 'tub superior' mai lung înseamnă o poziție mai alungită, mai aerodinamica pe bicicletă. Dacă lungimea este prea mare, poate fi corectată prin inlocuirea tijei de ghidon (pipei) cu una mai scurta.

Mărimea unui cadru este exprimată de obicei după lungimea tubului de sa (seat tube), dar acest lucru nu mai este relevant la noile cadre oblice, cu geometrie înclinată. De aceea în ultima vreme producătorii preferă să exprime mărimile sub forma XS/S/M/L/XL etc… şi să specifice pentru ce tip de utilizator se pretează fiecare mărime, ba chiar să ofere diferite dimensiuni de roţi după mărimea cadrului, 27.5 la mărimile mici şi 29 la cele mari.

 

geometrie_cadru_bicicleta_dimensiuni_info_veloteca


2. Seat tube length (lungimea tubului seii)

Marimea care este folosita cel mai des ca reper pentru alegerea bicicletei in functie de inaltimea biciclistei/biciclistului.  Cele mai uzuale dimensiuni de cadru de care o să auziti pe la magazine sau prin grupurile de bikeri 'atoateștiutori' sunt: 16", 18" sau 20"... Da, se refera la lungimea acelui tub care-ți intră-n... șa!  Spre exemplu marimea de 18" x 2,54cm = 45,72cm.

NOU!
SISTEMUL PRO SIZE Corratec a revoluționat complet modul în care dimensiunea corectă a cadrului unei biciclete de sosea este determinată. Nu lungimea tubului seii, ci lungimea tubului superior este factorul decisiv pentru alegerea dimensiunii perfecte a cadrului și găsirea unei poziții de pedalare ideală și confortabilă pe distanțe lungi. Dimensionarea Sistem Pro oferă cinci marimi de la XS la XL care acoperă cerințele tuturor ciclistilor, indiferent de lungimea piciorului si corpului. 

 standard framecadru pro size systemcomparatie cadre standard si pro size system

a) Un cadru standard fara Pro Size System este mai mare si implicit, triunghiurile au rigiditate mai mica.

b) Triunghiurile mai mici au rigiditate mai mare si duc la cresterea stabilitatii bicicletei. Bicicleta va fi mai agila si va accelera la rapid.

c) Cand comparam cele doua concepte, este evident ca inovatia celor de la Corratec, cadrul Pro Size System este mai mic, mai rigid si mai stabil. Va fi perfect pentru bicicletele de curse de sosea.

 

3. Wheelbase (distanţa dintre roti sau butuci) 

Distanţa dintre butuci reprezintă practic lungimea bicicletei. Se masoara si intre cele doua puncte de contact ale rotilor cu solul. Aceasta influenţează mult comportamentul, în sensul că o bicicletă cu 'wheelbase' mai scurt este mai manevrabilă iar una cu 'wheelbase' lung este mai stabilă la viteză. 'Wheelbase'-ul este dat de mai multe mărimi, cum ar fi lungimea 'chainstay'-ului şi unghiul furcii.
 

exemplu_geometrie_cadru_dimensiuni_info_veloteca 


4. Chainstay length (lungimea segmentului inferior al triunghiului posterior al cadrului)

Lungimea chainstay-ului afectează direct wheelbase-ul (distanţa dintre butuci). Un chainstay scurt oferă manevrabilitate mai bună, bicicleta e mai uşor de controlat la manevre externe sau chiar în aer. Un chainstay lung face ca bicicleta să fie mai stabilă în linie dreaptă. De asemenea, pentru cadrele de carbon flexibile, un chainstay mai lung le face să lucreze mai eficient. Moda în ultima vreme este de a scurta chainstay-ul, chiar şi pentru modelele de XC. Evident, bicicletele cu roţi mai mari vor avea şi chainstay mai mare pentru a face loc roţii. Pentru modelele moderne de XC (cross country) lungimea unui chainstay este în jur de 450 mm.

De asemenea, chainstay-ul permite ridicarea mai facilă a roții de față, atunci când tragi de ghidon pentru salturile specifice din turele de free-ride

 

5. Bottom bracket height (înălţimea monoblocului)

Această valoare reprezintă distanţa de la monobloc la sol. Cu cât distanţa este mai mică, cu atât bicicleta este mai stabilă. Practic producătorii încearcă să obţină o valoare cât mai mică, dar la MTB valoarea e limitată de faptul că se poate ajunge ca pedalele să atingă obstacolele de pe traseu. La modelele 'full-suspension' distanţa trebuie să permită şi cursa suspensiei, dar la cele rigide se poate coborî până la valori în jur de 300 mm. Atenție la modelele noi de 29", care au monoblocul mult mai jos decât vechile 26, trebuie sa fiti atenti pe potecile de munte adânci, pe unde poti lovi uşor cu pedalele șleaurile. 

geometrie_cadru_bicicleta_info_veloteca 

 

6. Head tube angle (unghiul furcii)

Avem de-a face cu un element cheie. Profesionistii stiu de ce… Este unghiul ascuţit făcut de axul furcii-faţă cu linia orizontala a solului. Unghiul furcii are o influenţă mare asupra comportamentului bicicletei. Cu cât unghiul este mai mare (adică furca este mai perpendiculară pe sol), cu atât mai mult ghidonul va rasuci roata-față mai lesne, deci bicicleta ta va fi mai agila şi o sa vireze mai uşor. În schimb, un unghi mai mic şi o furcă mai înclinată fac ca roata să se mute mai în faţă, ghidonul nu va mai avea un control atat de fin asupra roții-față … dar bicicleta devine mult mai stabilă la viteze mari. Dacă dorești informații mai detaliate despre ghidoane, poți descoperi mai multe secrete în pagina noastră "Despre ghidoane pentru biciclete"!

Valorile unghiului furcii pentru bicicletele de XC (cross.country) este de 70-71 de grade, unghiul pentru bicicletele de enduro şi all-mountain fiind pe la 66-68 de grade, cele de freeride în jur de 65 de grade iar cele de downhill ajung înspre 60 de grade. Pentru bicicletele de şosea, unghiul este mai mare decât la cele de XC, ajungând spre 73 sau chiar 75 de grade.

Unghiul variază în general şi cu lungimea cadrului, la acelaşi model unghiul fiind mai mic pentru mărimile mici de cadru, pentru a muta roata ceva mai în faţă şi a le face mai stabile, la mărimile mari fiind în general mai mare. Unghiul poate să difere chiar şi cu 2 grade între mărimea XS şi XL.


7. Seat tube angle (unghiul tijei de şa)

Acesta reprezintă unghiul făcut de axul tijei de şa cu suprafaţa solului. Unghiul acesta dă poziţionarea ciclistului în raport cu axul pedalier. Un unghi mai mare face tija de şa mai dreaptă şi favorizează o poziţie mai deasupra monoblocului, ceea ce face pedalatul mai eficient şi bicicleta devine mai stabilă pe urcările abrupte. În general se preferă un unghi de 72-75 de grade, cu valori mai mari dacă se doreşte o bicicletă eficientă la pedalat. Unghiul seat tube-ului este responsabil pentru caracterul cățărător al bicicletei. Cu cât este mai mare (73 grade sau mai mult), cu atât poziția pe bicicletă este mai bună pe porțiunile de urcări abrupte.

 

PS: pentru reglaje fine de înclinații, puteți folosi distanțiere pentru tijele de ghidon (pipe).
Speram sa va putem fi de folos mai concret daca ne vizitati la magazinul de la adresa Sos. Iancului 100, sector 2, Bucuresti