Eseu SF inspirat din fapte reale
12 iunie 2025 - Bucuresti, Romania.Vantul adie impingand usor smogul orasului. Din cand in cand, printre valurile de praf, se vede cerul. Pentru o zi de vara, este o vreme racoroasa. Pe scurt, o zi extraordinara pentru a iesi cu bicicleta. Astept de mult acest moment.
Bicicleta straluceste. Si ea este pregatita. Lantul, franele, saua… Totul pare sa fie in regula. Casca, bidonul cu apa, tubul de oxigen… Nu cred ca am uitat ceva. Sunt emotionat. Si putin speriat. Oare va fi asa cum mi-am inchipuit ? Pana la capatul aleii totul a decurs normal. Am simtit cateva priviri care ma urmaresc din spatele perdelelor, dar cred ca m-am inselat. Toata lumea cred ca stie. Se vorbeste de mult timp despre ziua de astazi. S-a scris chiar si un articol. Am ajuns la primul semafor. Inima imi bate cu putere. Trebuie sa fiu foarte atent. Ultima oara am dat-o in bara. S-a intamplat in urma cu doi ani, in acelasi loc. Eram exact in aceeasi situatie. Nu vreau sa se mai repete. Gata! E verde! Pot sa traversez. Ma simt usurat. In urma cu 15 ani totul era altfel. Acum am evoluat. Totul este clar, fara batai de cap. Chiar stateam zilele trecute si ma intrebam: “Dumnezeule, ce groaznic era! Ce vremuri!” Tin minte ca la inceput au existat cateva voci care au protestat. Vorba vine… “voci”. Totul se intampla virtual… pe forumuri si pe bloguri. Eram multi biciclisti… Si ne-am propus sa ne intalnim si… sa facem ceva. Dupa cateva luni de organizare, am stabilit data. Era undeva, prin toamna. S-au anuntat si nume importante… ministrul mediului si primarul! Dar a plouat… N-a mai venit nici primarul si nici ministrul mediului. Si de atunci, lumea parca s-a schimbat. Nu stiu de unde a inceput. Unii spun ca de la periferie spre centru. Au existat voci care spun ca s-a muncit noaptea. Dar nu exista probe. Tin minte ca si presa a fost interesata de subiect, o vreme. Apoi s-a lasat linistea. Pe primul, eu l-am vazut la Piata Iancului. Mirosea a nou. Imi placea cum clipea. Stralucitor! Credeam ca era un semafor obisnuit. Dar nu era. Era primul Semafor Pentru Biciclistii Care Traverseaza Partea Carosabila pe Trecerea de Pietoni. (SPBCTPCTP) Din exterior, arata ca un semafor obisnuit. Dar la interior, acest semafor continea foarte multa tehnologie. Presa de atunci mentiona ca un astfel de semafor costa 11 mii de euro. Cat o masina! Am crezut atunci ca oamenii vor fi revoltati atat de pretul foarte ridicat cat si de inutilitatea lui. Am inceput din nou sa strangem randurile. Discutam pe bloguri… pe forumuri… Ne adunasem multi biciclisti care vroiam sa protestam. Nu trecusera decat vreo 2-3 ani, dar totul era pregatit pentru Marea Manifestatie: nu se anuntase ploaie, primarul si ministrul mediului erau interesati sa participe, velo-blogarii si forumistii-biciclisti se pregateau sa inchida monitoarele… cand… Era prin 2013, cu vreo doua zile inainte de Marea Manifestatie. La jurnalul de stiri, s-a anuntat ca Romania a iesit din Criza. Cica, de cand au aflat cat costa un SPBCTPCTP (Semafor Pentru Biciclistii Care Traverseaza Partea Carosabila pe Trecerea de Pietoni) romanii au inceput sa fabrice cu resurse proprii astfel de tehnologie. Se spunea ca fiecare familie de romani a fabricat in acea perioada cel putin cate un SPBCTPCTP in fiecare an. Cu cate 11 mii de euro primiti pentru fiecare astfel de semafor, romanii incepusera sa castige chiar mai bine decat chinezii! Era evident ca Marea Manifestatie nu mai avea sens. Era si absurd, sa pui fata in fata doleantele unor biciclisti cu intereselor economice ale tarii. Si pentru a spulbera orice urma de indoiala privind eficienta Semafoarelor Pentru Biciclistii Care Traverseaza Partea Carosabila pe Trecerea de Pietoni, din acelasi an acestea au fost introduse in sistemul de management al traficului. Astfel, acestea au fost decalate de semafoarele simple… semafoarele pentru pietoni. Din acel an totul era clar: Pietonii si Biciclistii Care Traverseaza Partea Carosabila pe Trecerea de Pietoni aveau fiecare propriul semafor. Prin 2015 au fost cateva persoane care au sesizat ca ar trebui sa existe cai de acces intre aceste semafoare. S-au facut calcule si s-a tras concluzia: inca nu era momentul. Marea problema a aparut cativa ani mai tarziu, cand s-a constatat ca toate intersectiile dintre autostrazi, bulevarde, strazi, alei, ulite si poteci erau semaforizate. S-a crezut un moment ca Romania v-a intra din nou in Criza. N-a fost asa! Nu se stie cum, un primar inventiv s-a gandt sa reglementeze mai bine traficul pe trecerile de pietoni. Din acel moment au aparut Semafoarele Pentru Gravidele Care Traverseaza Partea Carosabila pe Trecerea de Pietoni (SPGCTPCTP). Pentru ca grafica era mai mare, s-a folosit un bec mai mare. Pretul acestor semafoare era mai mare cu doar vreo doua mii de Euro. Dar, avand in vedere ca erau doua becuri… Prin 2019 s-a achititionat un nou Sistem de Management al Traficului. Acesta a fost dedicat in intregime optimizarii traficului pe trecerile de pietoni. Existau deja mai multe categorii de participanti la trafic care aveau propriile semne de circulatie si propriile semafoare: - Pietonii - Biciclistii Care Traverseaza Partea Carosabila pe Trecerea de Pietoni - Gravidele Care Traverseaza Partea Carosabila pe Trecerea de Pietoni - Batranii Care Traverseaza Partea Carosabila pe Trecerea de Pietoni - Orbii Care Traverseaza Partea Carosabila pe Trecerea de Pietoni Da… stiu ce vreti sa spuneti. Ce nevoie au orbii de Semafoare Pentru Orbii Care Traverseaza Partea Carosabila pe Trecerea de Pietoni? Nu sunt suficiente semnalele acustice? Atunci s-a considerat ca exista orbi care pot avea insotitori cu probleme de auz. Tocmai de aceea, SPOCTPCTP (Semafor Pentru Orbii Care Traverseaza Partea Carosabila pe Trecerea de Pietoni) sunt sincronizate cu semnalele acustice. Logic, nu ? Anul trecut era sa intram din nou in criza. Cu dispensa de la Organizatia Mondiala a Sanatatii, gravidele aflate in primul trimestru de sarcina vor avea voie sa traverseze partea carosabila pe langa bicicleta pe trecerea de pietoni. In acest sens se lucreaza la grafica noului semafor. Inca nu stim cat o sa coste, dar stim sigur ca o sa iesim din criza. Este adevarat, schimbarile din ultimii 15 ani au facut aproape imposibila deplasarea cu bicicleta. Dar, acum ne simtim in siguranta, pe trecerile de pietoni. Anul acesta un grup de 4 biciclisti ne-am propus sa facem o iesire pana in Otopeni. Pe bicicleta! Multa lume a fost surprinsa. A venit chiar o domnisoara reporter sa vorbeasca cu mine. M-a intrebat… “de ce?” N-am stiu ce sa-i spun. Mi-am dat seama ca stia povestea de acu’ doi ani. Atunci, mai incercasem odata. Insa n-am ajuns la timp la locul de intalnire. Am ratat un SPBCTPCTP din cauza unui semafor simplu… de pietoni! M-am incurcat… Nu am fost atent o clipa si apoi… totul s-a dat peste cap. N-am ajuns la timp! Dar anul acesta va fi altfel. Nu voi mai rata niciun Semafor Pentru Biciclistii Care Traverseaza Partea Carosabila pe Trecerea de Pietoni ! Diseara voi fi la Piata Victoriei iar pana maine intentionez sa ajung in Baneasa ! Stiu, as fi putut sa ma intorc sa iau masina… Dar am chef de aventura, pe bicicleta ! De altfel, daca vom reusi sa ne intalnim in Baneasa, vreau sa le propun colegilor planul meu pentru anul viitor: sa incercam sa traversam Bucurestiul intr-o zi, pe bicicleta ! Asta da, aventura!