Anvelopa_CST_640x480_veloteca

Alegerea unor anvelope pentru biciclete este cu siguranta una dintre cele mai grele decizii de luat.

Anvelopa este acel element ce face legatura intre bicicleta si suprafata de rulare.

Cata siguranta avem cand ne inclinam pe un viraj, cata tractiune sau aderenta avem pe un plan inclinat, cat de comod rulam si cata incredere capatam in noi, depinde foarte mult de alegerea corecta a anvelopelor.

Pentru a lua o decizie trebuie tinut cont de urmatoarele aspecte:

  1. Terenul pe unde rulam poate fi: asfalt/beton, piatra cubica, pamant batatorit/poteca, pamant afanat/pamant moale, drum forestier, radacini, nisip;
  2. Suprafata pe care rulam este influentata si de conditiile meteo: uscat sau ud;
  3. Pentru conditii de ploaie sau umezeala crescuta: anvelopele trebuie sa fie cu crampoane inalte si rare, distantate intre ele pentru a permite noroiului sa iasa usor si astfel anvelopa sa se descarce usor. Pentru a putea inainta usor anvelopa trebuie sa fie mai ingusta pentru a taia noroiul si a ajunge la pamantul mai tare unde sa se agate de un teren ferm.

wheels_Ritchey_Swiss_Cross_Disc_veloteca Tot aici trebuie sa tinem cont ca la munte dam si de radacini si pietre care daca sunt ude ne provoaca la o lupta complexa pentru a ne pastra trasa si a rula in siguranta. Atunci, pe langa indemanarea 'riderului', intervine si compozitia anvelopei. Mai pe scurt cu cat mai aderent/lipicios este cauciucul cu atat mai bine vom putea trece peste roci si radacini ude.

anvelope_veloteca

  1. In conditii de vreme buna, modelele foarte aderente opun in schimb mai multa rezistenta la inaintare si vor reduce uneori semnificativ viteza de inaintare.

Toate cele de mai sus sunt in stransa legatura cu presiunea din anvelope. Acelasi model de cauciuc poate sa se comporte diferit pe un drum forestier fata de o poteca.

Daca anvelopa este prea umflata, va rula doar pe coama (banda de rulare) si deci nu va avea aceasi aderenta dar vom pedala usor... cat despre amortizarea socurilor aceasta va fi redusa!

Daca anvelopa este prea putin umflata va opune rezistenta la inaintare si va absorbi denivelarile; in acelasi timp vom beneficia de amortizare mai accentuata a socurilor!

Fiecare disciplina a sportului pe doua roti are anvelopele ei dedicate si specializate, asa cum sunt si bicicletele divizate pe categorii.

In oras si pe sosea, acolo unde drumul este asfaltat, unde rulam cu viteza constanta si unde aderenta este buna, vom avea anvelope ‘slick’ (lise) sau ‘semi-slick’. Nu ai nevoie de crampoane pentru oras sau iesiri pe un drum asfaltat. Ai nevoie de cat mai multa aderenta combinata cu un profil nu foarte lat si o presiune buna.

Modelele ‘semi-slick’ au niste santuri care ajuta pe timp de ploaie sa iasa apa si in acelasi timp cauciucul sa aiba o flexibilitate pentru a se agata mai bine pe drumul asfaltat sau betonat.

schwalbe-marathon-plus-tyre_veloteca

Profilele usor cramponate sunt folosite pentru biciclete de cicloturism de lung parcurs treking/cross. Ele sunt gandite sa faca fata si unor drumuri forestiere, comunale, de tara, chiar si cu pamant batatorit gen poteci.

Cand intram in zona de off road modelele de anvelope cramponate sunt o necesitate. Cum am scris si mai sus ele se impart in doua categorii (pentru uscat si pentru ud).

La categoria de biciclete 'mountainbike' modelul crampoanelor, grosimea peretilor, compozitia materialului si latimea anvelopei face sa avem o gama variata. Atunci cand dorim sa achizitionam o astfel de anvelopa trebuie sa stim exact pe unde vom merge, in ce mod/stil vom pedala si cata experienta avem. Nu uitati de vreme!

maxxis_tires_veloteca

Pe site-urile producatorilor dar si in magazinul de biciclete Veloteca puteti gasi informatii despre fiecare model in parte. Va invitam sa stam de vorba la magazin despre modelul si aranjarea crampoanelor pentru ca sunt multe intrebari si raspunsuri, exemplificarea fizica fiind de mare ajutor.

Detalii teoretice despre roti, jante si anvelope gasiti si in sectiunea InfoCenter de pe site-ul nostru.