Voucher cadou la toate bicicletele 2019!
Call Center: 021 311.82.69
Harta Magazin Veloteca
Magazin Biciclete Bucuresti Magazin Veloteca Bucuresti
Info
Call Center:
  • 021 311.82.69
E-mail:
  • contact@veloteca.ro
Service:
  • 0720 606 300
  • * La service este necesară programare
Program:
  • Luni: închis
  • Marți-Vineri: 10-20
  • Pauză de masă: 14-15
  • Sâmbătă: 10-16
  • Duminică: închis
Adresa:
  • Strada Ritmului 18, Sector 2, București, Cod poștal: 021679

infocenter/ghid/despre-noua-generatie-merida-big-nine-si-big-seven

Despre livrare/plata

Surprize frumoase la geometria şi greutatea noilor biciclete
Merida Big.Nine şi Big.Seven 2017

 

Veloteca lansează mereu provocări din partea mărcilor de vârf prezente în portofoliul acestui magazin de biciclete din Bucureşti.

Prin Veloteca aflăm că Merida introduce în 2017 o nouă versiune a legendarei sale biciclete hardtail Merida Big.Nine cu roţi de 29inch. Modelul principal cântăreşte doar 8.5 kg , asezat la loc de frunte ca un exemplu de confort de înaltă clasă, cu rigiditate beton, ba chiar şi aerodinamică spectaculoasă! Corespondentul său cu roți de 27,5inch este noua versiune Merida Big.Seven 2017.

 

Merida Big.Nine, unul dintre cele mai convingătoare modele de ‚hardtail’ din lume, a avut de atins mult mai multe obiective urmărite de designerii germani ai acestor biciclete de mare performanţă.

Importante au fost şi nevoile echipei proprii Multivan Merida Biking Team, provocând noile linii ale design-ului de elită. „În ianuarie am primit un prototip al acestui model şi am avut suficient de mult timp pentru a mă obişnui cu noua geometrie a cadrului şi cu noile soluţii introduse. Sunt foarte încântată şi deja am câştigat cu el de câteva ori” – spunea Gunn-Rita Dahle Flesjaa, deja campioană olimpică şi de zece ori campioană mondială. Precedenta versiune era considerată ca fiind cea mai bună bicicletă din lume, iar noua versiune se pare ca a dat-o gata pe Rita. “Orice schimbări făcute la noul model corespund în mod vizibil noilor tendinţe în ‘cross country’, să te simţi una cu bicicleta ca un intreg. Este suficient de rigidă, are o distanţă între roţi un pic mai mare (wheel base) ş iti da mai multă stabilitate pe coborârile abrupte curbate sau când sari peste stânci. Foarte repede am inceput să mă simt bine pe ea”, a explicat Dahle Flesjaa.

 

Lucrul la prototipul final l-a implicat suficient de serios şi pe colegul ei de la Multivan Merida Biking Team, campion mondial în 2010, Jose Antonio Hermida. “Sunt mândru de acest cadru Big.Nine, este noul meu ‘proiect de suflet’... Anul trecut am primit mai multe prototipuri si le-am testat cât se poate de conştiincios, comunicând cu inginerii de la departamentul de R&D tot felul de găselniţe, spunea spaniolul. Noul Merida 29er are destule modificări impresionante. Performanţa este îmbunătăţită semnificativ, o poziţie călare mult modificată. Inginerii de la Merida s-au zbătut mult ş au găsit o soluţe ideală. Ne-au modificat modul de a conduce bicicleta!”,a declarat câştigătorul medaliei de argint de la Olimpiada din Atena.

Odată cu noul hardtail cu roţi de 29 inch, apare şi modelul Big.Seven cu roţile de 27 inch.Ambele biciclete au acum aceeaşi formă şi utilizează aceleaşi detalii tehnice.

 

Noul design "big time"...

Producand un nou model Big.Nine si Big.Seven ne-am impus in primul rand sa luam in calcul toti factorii tehnici de care trebuie sa tii seama cand proiectezi un hardtail. Apoi am avut grija si de o abordare inovatoare pe detalii care nu reprezentau prioritati in domeniul MTB, cum ar fi design-ul si aerodinamica...”  – declara șeful departamentului Cercetare și Dezvoltare de la Merida, Juergen Falke.

James Cleveland "Jesse" Owens (1913-1980) a fost un atlet American de pista și de camp, de patru ori medaliat cu aur în 1936 la jocurile olimpice.

Owens, specializat atat in sprinturi cat si la sarituri in lungime, a fost recunoscut inca din timpul vieții sale ca fiind "probabil cel mai mare și cel mai faimos atlet din istoria atletismului". Reusita lui de a stabili trei recorduri mondiale și incercarea de a stabili inca unul in mai puțin de o ora la competitia Big Ten Track Meet din 1935 la Ann Arbor - Michigan, a primit definitia "cele mai spectaculoase 45 de minute de sport reusite vreodata", și niciodată nu a fost egalata. La Jocurile Olimpice de vara din 1936 din Berlin - Germania, Owens a castigat faima internationala cu patru medalii de aur: la 100 de metri, la 200 de metri, saritura in lungime si stafeta 4 × 100. El a fost cel mai de succes atlet la jocuri și, mai nou, silueta lui sta la baza geometriei celor mai de succes biciclete hardtail din lume.

Proiectand noi modele, designerii de la Merida si-au propus sa dezvolte o serie de biciclete concepute acum pentru curse, corelandu-se cu capacitatea pentru performanta a membrilor echipei Multivan Merida.
Acest lucru se aplică la geometria, confortul, rigiditatea si greutatea noii biciclete.

 

8,5kg: greutatea modelului de curse

Greutatea bicicletei încă atrage atentia celor mai multi ‘rideri’ din cursele de MTB. Unul dintre motivele pentru care acest lucru e luat in calcul este lipsa unor limite de greutate în ciclismul montan, altfel decât pe sosea. “Numarul de jucatori de pe piata care cantareste fiecare gram este mare, și, prin urmare, unul dintre obiectivele pe care am dorit să le atingem cu noile Merida Big.Nine și Merida Big.Seven a fost sa tragem în jos greutatea cadrului la nivelul modelului nostru O.Nine, adică cca. 900 g”, s-a destainuit Falke.

Scopul a fost de a realiza: un cadru Big.Nine gol, vopsit, cu dimensiunea  M cu greutate un pic mai mică de 900 g și cu toate elementele suplimentare sa ajunga la 1005 g. Noul ‘hardtail’ Merida este unul dintre cele mai ușoare din lume, versiunea Big.Nine a Multivan Merida Biking Team are o greutate de 8,5 kg.

Este demn de remarcat faptul că acestea folosesc exclusiv componente de la producția de masă, piese concepute nu în mod specific. Greutatea ultra-scăzută și rigiditatea ridicată, sunt subordonate celui mai avansat cadru de carbon CF5.Acesta a fost creat cu peste 400 coli de carbon aplicate manual, prin care sistemul a fost optimizat pentru o greutate redusă.Big.Nine și Big.Seven vor fi, de asemenea, disponibile si cu cadrul din fibra de carbon mai economic CF3 și in versiunea LITE ușoară din aluminiu.

Pentru a atinge greutatea extrem de mica a ajutat si utilizarea EPS de bază în faza de producție a cadrului. Acest lucru permite o mai mare precizie în aplicarea colii de carbon, asigură o mai bună suprafață interioară a tuburilor și minimizeaza conținutul inutil de rășină epoxidică.

Reducerea în greutate este ajutata si de introducerea unui ‘headset’ complet integrat și de utilizarea noului sistem 1x ce defineste noua tendinta mondiala.

Subtierea bicicletei, de asemenea, a contribuit la reducerea numărului de ieșiri de cablu. - 15 g de aici, acolo 20 g, pentru un total de economii măsurabile” mai spune Juergen Falke.

 

Confortul, sau placerea performantei

“Greutatea nu este totul… Foarte important în proiectarea noii biciclete ‘hardtail’ a fost pentru noi confortul. Aceasta nu numai că implică furnizarea celui mai bun confort pe bicicleta, dar, de asemenea, include si tractiunea” - subliniaza șeful departamentului Cercetare și Dezvoltare de la Merida. Descriind confortul pe care noile modele Big.Nine si Big.Seven il aseaza in "prim plan apropiat" am aflat ca designerii Merida au aspirat la el in diferite moduri:

Unul dintre cele mai importante este tehnologia Flex Stay, mai exact forma specială pentru țeava furcii din spate, pe care Merida o utiliza inca din anul 2006. Tehnologia a suferit diverse modificări la noile modele ale tevii aplatizate de la partea superioară a furcii din spate, de doar 10 mm, solutie care oferă cel mai înalt nivel de absorbție a vibrațiilor. O sarcină similară îndeplinește utilizarea de fibre de in, care are proprietăți foarte bune de amortizare. “Le-am folosit la mijlocul tuburilor inferioare ale furcii din spate și la toate tevile sale superioare” - subliniază Falke.

O nouă soluție creată pentru lupta împotriva inegalităților este design-ul original al ‘seatpost’-ului (tija seii) de 190 grame.


J.F.: “Este propriul nostru ‘seatpost’ confortabil S-Flex. Pentru tijele din carbon, in loc de tija de sa foarte populara de 27,2 mm, am folosit o tija cu diametrul de 30.9 mm, inclusiv în scopul de a fi compatibile cu tijele reglabile pentru biciclete. Sunt sigur că odată cu creșterea dificultatii traseelor de competitii la maratoane, astfel de soluții sunt din ce în ce mai apreciate, iar în 2-3 ani, cei mai mulți concurenti vor folosi “dropper seatpost” (tija de sa reglabila), spune designerul sef de la Merida. “Pentru a menține confortul unui Seatpost de 30,9 mm, am aplatizat partea superioară a tijei noastre de carbon. lucru posibil datorita versatilitatii prelucrarii componentelor cu diametre variabile din fibre de carbon. Ea seamănă cu capul unei cobre, este larg, dar plat, în partea de sus este gros de numai 25 mm. Gratie acestui design, flexeaza vertical ca o cumpana la socurile pe suprafete neregulate” . Aceasta dotare este valabila pentru modelele Merida Big.Nine si Big.Seven de la 4000 in sus si le face unele dintre cele mai confortabile din lume, la clasa lor.

 

Rigiditate, pentru viteza exploziva

"Un parametru la fel de important pentru noul ‘hardtail’ a fost pentru departamentul de design Merida rigiditatea. Sa nu uitam ca vorbim despre arme de competitie. În cazul unor astfel de echipamente, joacă un rol foarte important transferul eficient de putere. Asta înseamnă că alunecarea trebuie să fie într-adevăr solida, caci indura o multime de ‘atrocitati’. Anterior, am folosit pedalierul BB30, dar acum noile biciclete au înlocuit-o cu standardul de pedalier BB92.Datorită cresterii suprafetei imbinarii la tuburile inferioare ale furcii din spate, se poate conecta, de asemenea, conducta inferioară a lamelei cât mai larg posibil. Acest lucru ne-a ajutat la atingerea unor valori de rigiditate impresionante."  Un alt aspect important a fost montarea rotilor din spate in noul standard “Boost” sau “12x148”: lungime mai mare (148mm) si grosime mai mare (12mm) a axului. Nu numai că îmbunataseste rigiditatea laterală dar, de asemenea, aduce un efect benefic solutiilor constructive in geometria bicicletei.


Noua geometrie face diferenta

J.F.: “Ambitia noastră a fost de a crea o bicicletă cu un design individual distinctiv, fara a compromite greutatea și rigiditatea. Ne dorim pentru ca bicicletele Merida sa poata fi considerate excepționale, oamenii sa recunoasca imediat forma cadrului gol, un semn distinctiv pentru marca Merida” . Teava 'head-tube' a cadrului a fost scurtata la noile Merida Big.Nine și Big.Seven cu aproximativ 1 cm, de la 11 la 10 cm, pentru a duce o mai mare greutate pe roata din fata in mers. Acest lucru permite o trecere foarte agresivă în viraje și îmbunătățește, deasemenea, comportamentul bicicletei pe ascensiuni.Tuburile inferioare ale furcii din spate (chain stays) au fost scurtate cu 7 mm, pentru o mai mare agilitate a bicicletei.

J.F.: "În noua etapa, ampatamentul-ul la gama hardtail Merida a crescut cu 25 mm. Avem un ‘reach’ mai mare. Este vorba de distanta pe orizontala intre centrul butucului pedalier si centrul tubului frontal (head tube). În combinație cu o bascula mai scurta (de ex. Hermida Jose Antonio a folosit punte de 80 mm, înainte de a fi fost un model de 110 mm) si astfel, obtinem un ansamblu mai agregat cu bicicleta, care influențează, de asemenea, o mai bună manipulare. Un ‘top-tube’ mai lung (teava de sus a cadrului) favorizează un centru de greutate neutru și biciclete cu manevrabilitate echilibrată".

Beneficiile masurabile urmarite impun utilizarea noului standard de montare a rotii spate pe noile biciclete ‘hardtail’. Centrarea este, prin urmare, mai mult spre exterior și mai mult spre dreapta fata de cadru decât înainte. Ca rezultat, am putea avea mai mult spațiu la profilul inferior al tuburilor furcii din spate și la poziția respectivă a roților. Schimbări de geometrie necesită nu numai utilizarea basculelor mai scurte, dar, deasemenea, schimbare la intreagul ‘cockpit’. În urmă cu câțiva ani, ‘cockpit’-ul acesta putea fi considerat potrivit stilului “freeride” dar acum a trecut la scena “cross-country”. Ghidonul la noile modele are o lungime de 720 mm.

Geometria pentru cadrele de carbon CF5 si CF3, dar si pentru versiunea LITE de aluminiu este, identica. Acest lucru se aplică atât pentru roti de bicicleta de 29inch si 27,5inch.

 

Anterior, Big.Nine și Big.Seven erau biciclete complet diferite, cu geometrie diferită și obiective diferite pentru a fi realizate in domeniile specifice.Acestea erau proiectate în momente diferite.În prezent, Big.Nine și Big.Seven reprezinta aproape aceeași bicicletă, cu aceeași formă a cadrului; diferă doar roțile ca dimensiuni.Preferintele pentru dimensiunea roților sunt foarte diferite. De exemplu în Asia, mult mai popular este modelul de 27,5inch. La randul lor, țarile ce se afla sub o influența mai mare a pietei din SUA se centreaza in jurul valorii de 29inch. Asa ca fiecare distribuitor poate decide în funcție de cerintele clientilor fideli.
Noi va stam la dispozitie cu stocuri generoase de diferite modele si dimensiuni, pe site la www.veloteca.ro sau in Bucuresti, Strada Ritmului 18!

PS: iata ce zice revista BIKE Magazine Germany, in editia din octombrie:

The 5 year product-life-cycle of the old carbon hardtail was therefore surprisingly long. Towards the end, in particular the frame weight of 1341 gram was not up to date any more. The logical conclusion: a new frame had to be looked at.

The 2017 carbon chassis does without any of the aluminium inserts around the bottom bracket and rear brake area, the team version even says goodbye to the option to fit a front derailleur, all to save weight. The result of this strict diet is rather impressive. The scale tops out at a featherlight 878 gram for the frame. The complete 2017 bike is a whole kilogram lighter than its predecessor. Besides the frame, other components like the fork, brakes and wheels add to the weight saving. The 8.55 kg light hardtail just flies up the climbs on our test loop. The 2016 model was a pleasure to pedal up the hills, but with the 12 speed drivetrain the successor offers an extra gear for the steeper climbs. The riding position of the new model is noticeably sportier, as the reach was extended by 23mm. However, the longer frame gets partly compensated by a shorter stem. Overall the new cockpit improves handling of the Big.Nine dramatically, as the handlebars also widen by 20mm. The bike steers extremely direct and nimble through the trail. The short chain stays encourages to drift through the corners and to pop the front wheel. We could not remember when we had such fun on a hardtail when riding our test loop. Not that the 2016 version has spoiled our enjoyment, but the successor simply outshines it in all areas. The 2017 Big.Nine makes no compromises neither on the uphills or downhills. Even the 30.9mm ‘thick’ seatpost offers more comfort as the old 27.2mm version due to the cobra-like head and it can even be replaced with a dropper post. However, a small tear has to be shed about the new Big.Nine. After years of a loving relationship with the X-Lock-Lever on the Rock Shox SID fork, we finally have to say goodbye to it. The hydraulic lockout, which functioned like a ball pen mechanism, led the way since its introduction and was always easy to use and integrated perfectly into the Sram brake-shifter configurations. The new lockout utilises a gear cable but feels rough and sticky at times, although the fork has now a separate compression damping adjustment. Also the new Sram Level brakes don’t bite as well as the 4 piston Guides on the old Big.Nine.

 

CONCLUSION Ludwig Döhl, BIKE-tester: “Who would have thought that a hardtail would knock our socks off. A species, we probably all thought, had reached its peak. Merida created a racer with the new Big.Nine that pups a smile on the rider’s face, even on all-day-long rides.”

Foto: 
meridabikes.com
velovert.com
EGO-Promotion / Andreas Dobslaff